728 x 90
Tempah Tapak Iklan Tempah Tapak Iklan Tempah Tapak Iklan Tempah Tapak Iklan Tempah Tapak Iklan

Friday, May 27, 2011

KAWAN.. dari konteks diri dan islam.


entri ni aku ambil dari kawan di fb,,saje..sekadar nak share dengan korang-rakan bloggers..
bacalah ek :)

Salam (aku balas wassalam)..
kawan.. perkataan yang cukup sinonim bagi seorang manusia, tiada seorng pun yang mampu hidup sendiri hatta orang jahat skalipun..(aku setuju dengan statement  beliau) bagi orang yang baik mereka akan merasakan bahawa mereka hanya patut berkawan dengan yang baik sahaja kerana bagi mereka yang jahat tidak layak di jadikan kawan, bagi yang jahat pula mereka merasakan kekuatan mereka ada pada kelompok penjahat yang besar.. apapun perasaan mereka, yang ada pada mereka adalah kawan.. yaa, seorang kawan..
(aku xsetuju,,hehe sebab aku xtau nak bezakan mana kawan yang baik mana kawan yang jahat..sebab kawan ni makan dalam yang ramai,,aku?dalam makan jugak ka?agaga) 
Dalam dunia manusia akan mencuba untuk mencari kawan yang sesuai dengan keinginan dan perwatakan.. ingin mencari yang serasi.. 
tapi apa ertinya kawan di hati kalian??? Apa?? 
(bagi aku,,
a friend is some1 who knows da song to ur heart n sings it to you 
when u forget the words..
bahaha jawapan aku ada pada lirik lagu)
Aku pernah berkawan dengan golongan yang baik2, aku Nampak mereka mempunyai sikap saling menolong yang kukuh.. lantas aku terfikir, bagaimana pula dengan yang bermasalah?? Haaa, aku cuba mendekatkan diri dgn mereka, apa yang dapat aq lihat?? Mereka saling mnjaga keselamatan, omputih cakap protection..
(aku pun ada kawan y cakap cuba protect aku,,huh..tp aku xnampak pun itu semua dari dia..
sebabkan ayat protect dia tu aku anti protect sampai harini..bahaha) 

maknanya, setiap manusia mempunyai kawan yang pada dasarnya adalah untuk berkongsi segalanya.. tp, apa tujuan asal? Apa ertinya kawan pada diri kalian??(lirik lagu tadilah erti kawan ppada aku..bahaaha) Terkadang kita tersalah tafsir pada diri manusia..   Pernahkah anda terasa sepi pabila tidak menatap wajah seorang kawan??   Mesti ada kan.. pernahkah anda terasa ingin rapat dengan seseorang?? Sudah tentu ada.. tp, terkadang hajat itu x kesampaian..
(betullah tu 15% dari kata2 ni) 
wahai kawan, usah bermuram durja, setiap manusia ada keinginan tetapi tak semua akan di perolehi.. Cuma ingat satu pesan, jangan bila kita terlalu ingin mencari kawan (maknanya terlalu inginkan seseorang) sehingga kita mencari perhatian, nanti lain jadinya.. orang akan muak, loya, menyampah.. cukuplah dgn bersederhana..   ingatlah bahawa kita xpernah merasa puas dgn apa yang kita miliki, kita xpernah menghargai apa yang sudah ada di dlam diri, kita xpernah ingin mencuba untuk memberi yang terbaik kepada yang selalu mendampingi.. tp, apabila mereka pergi kita akan merasa terlalu kesunyian, keseorangan.. aku ingin dia kembali!!(aku juga tp mungkin sudah terlambat) Jd, hargai sebelum dia pergi..   Cubalah bertolak ansur bila di landa masalah.. ok??
Slalulah mengambil pendekatan yang baik iaitu, luahkan.. jangan disimpan dalam hati, nanti parah dan bernanah.. (yang ni aku suka,aku suka,,lepas ni kena direct tau)

HARUS MEMILIH KAWAN YANG BAIK   

“Sebaik baik sahabat di sisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap temannya dan sebaik baik jiran di sisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap jirannya.” (Hadis riwayat al-Hakim)   

“Perumpamaan persaudaraan kaum muslimin dalam cinta dan kasih sayang di antara mereka adalah seumpama satu tubuh. Apabila satu anggota tubuh sakit maka mengakibatkan seluruh tubuh menjadi demam dan tidak bisa tidur.” Dari Nu’man bin Basyir r.a., Rasulullah SAW bersabda,

(Hadis riwayat Muslim)  
“Seorang Muslim adalah saudara muslim lainnya, ia tidak menzaliminya, merendahkannya, menyerahkan (kepada musuh) dan tidak menghinakannya.” 

“Teman yang paling baik adalah apabila kamu melihat wajahnya, kamu teringat akan Allah, mendengar kata-katanya menambahkan ilmu agama, melihat gerak-gerinya teringat mati.”   

Dalam Islam, faktor memilih kawan amat dititik-beratkan. Hubungan persahabatan adalah hubungan yang sangat mulia, kerana kawan atau sahabat berperanan dalam membentuk personaliti individu. Ada kawan yang sanggup bersusah-payah dan berkongsi duka bersama kita, dan tidak kurang juga kawan yang nampak muka semasa senang dan hanya sanggup berkongsi kegembiraan sahaja.Terdapat ayat yang mengisyaratkan mengenai peranan dan pengaruh kawan, antaranya firman-Nya yang bermaksud: 

“Wahai orang yang beriman! Bertakwalah dan hendaklah kamu bersama-sama orang yang bersifat benar. (Surah at-Taubah, ayat 119)  

Pendek kata sahabat boleh menentukan corak hidup kita. Justeru, jika salah pilih sahabat kita akan merana dan menerima padahnya. Selari dengan hadis Rasululah SAW yang bermaksud:

(Hadis riwayat Abu Daud).
“Seseorang itu adalah mengikut agama temannya, oleh itu hendaklah seseorang itu meneliti siapa yang menjadi temannya.” 
  
(Hadis al-Bukhari dari Abu Musa al-Asy'ari)
“Diumpamakan rakan yang soleh dan rakan yang jahat ialah seperti (berkawan) dengan penjual minyak wangi dan tukang besi.
Penjual minyak wangi tidak akan mensia-siakan anda, sama ada anda membelinya atau hanya mendapat bau harumannya. Tukang besi pula boleh menyebabkan rumah anda atau baju anda terbakar, atau mendapat bau busuk.”  

#resepi #cooking try#precious food# 100 days 11 ogos 2014 100 days 16 february 2015 20-an Action songs advertising ALPHABET RECOGNITION AMAZON Art and craft award Baby Milestones baby photo Bandung BECE Ben ashaari bencana a.k.a musibah best place to visit KELANTAN BIRTHDAY PARTY bisnessbyIstanaSyurga bisnessonline BLOGLIST DAN SEGMEN breasfeeding tips brownies children assessment children milestones children performance children safety children trip and visit children with special need=gifted Cinta Malaysia Sayang Kelantan cognitive development contest dan contest DramaTv English Language foodhunters Future Teacher GIVEAWAY greenandredtea greenteathailand hand eyes recognition Hari Rabu hilang# sukar jejaki lagi# dicuri# lalai# holiday a.k.a makan angin :) homeschooling INDONESIA kegemaran saya Ketam kid songs KIDS ACTIVITY KIDS PROJECT KIDS TOYS Kota Bharu Kelantan Kunak lagu+lirik lesen kereta LESSON PLAN Lets learn "BAHASA MELAYU" letters Madinah makanan bercengkerang Makkah Malay songs Maruku mimpi BESAR movie musim panas nephew+niece+children nothing just to say NURSERY NURSERY RHYMES one destination. parenting tips parents teacher relationship party themem Barbie theme PLANE TICKET pools and waterfun PRESCHOOL Princess sofia themem Pink theme PTPTN public transportation puisi+poem+whatsoeverlah Quotes of the Week Ramadhan redteathailand Resepi sos Mangga Resepi sos nyonya REVIEW RINDU SABAH saya jual secret recepi segmen agama sensory skills services Singapore SOS MANGO specialcare SPORT&OUTDOOR SSPN Tawau teaching skills teman+sahabat tengah marah tips+petua+amalan=tindakan toddlers TV SHOW UMRAH water play WRITING SKILLS